Markkinoinnin automaation monet mahdollisuudet
Markkinoinnin automaatio säästää aikaa ja vaivaa
Markkinoinnin automaation avulla säästetään työaikaa, kun toistuvat tapahtumat voidaan automatisoida. Markkinoinnin automaation järjestelmiä on paljon ja ne ovat eri tarpeisiin sopivia. Järjestelmiä voidaan integroida verkkosivuille tai muihin järjestelmiin rajapintojen avulla. Seuraavassa muutama erimerkki siitä, miten markkinoinnin automaatiota voidaan hyödyntää.
Yksinkertaisimmillaan automaatio voi olla sähköpostiviesti, joka lähtee henkilölle, kun hän liittyy sähköpostilistalle verkkosivuilla. Markkinoinnin automaatiolla voidaan esim. hoitaa sähköpostitukset asiakkaille oikeaan aikaan, lähettää uusimmat blogikirjoitukset uutiskirjeen tilaajille, järjestellä CRM:ää, tai vaikkapa muistaa asiakastasi syntymäpäivänä.
Email-markkinointi on usein markkinoinnin automaation pohjana.Yksinkertaisimmillaan automaatio voikin olla sähköpostiviesti, joka lähtee henkilölle kun hän liittyy sähköpostilistalle verkkosivuilla. Automaatio voi olla myös monihaarainen, ehtoja ja erilaisia variaatioita eri henkilöille toteutettava viestisarja, joka reagoi henkilön toimintaan ja esim. lisää henkilölle uuden tagin tai kasvattaa “leadscorea” tai lähettää viestin yrityksen sisäisesti. Automaatio voi perustua aikaan, päivämääriin, henkilön toimintaan, sivukäynteihin tai vaikka RSS-syötteen päivittymiseen. Siihen voidaan yhdistää myös sms-viestejä, chattbotteja, push-viestejä tai kyselyitä.
Automaatiota voi käyttää myös vaikkapa lähettämään notifikaation yrityksen sisällä kun on aika ottaa yhteys jo valmiiksi lämmiteltyyn liidiin. Automaatiolla voidaan siis paitsi viestiä ulospäin asiakkaalle, myös yrityksen sisäisesti!
Automaation laatiminen vie jonkin verran aikaa ja rahaa, mutta kun pyöräyttää automaation käyntiin, homma pyörii kuin itsestään. Toki kehitystyötä voi ja kannattaa aina tehdä.
Automaation hyödyt
Sopivaa sisältöä ja oikeaan aikaan
Markkinoinnin automaatio on toimiva osa inbound-markkinointia. Se mahdollistaa, että tarjoillaan liidille tai asiakkaalle sopivaa sisältöä oikeaan aikaan ja sopivassa muodossa. Samalla pystytään myös seuraamaan sitä, mitä henkilö tekee saatuaan viestin ja tarvittaessa reagoimaan tähän.
Tyypillisiä kohteita hyödyntää automaatiota verkkokaupoissa ovat vahvistusviesti ostoksesta tai muistutus hylätystä ostoskorista. Viestintää voidaan myös tehdä eri tavoin erilaisille asiakkaille.
Oleellisessa osassa tässä ovat asiakaspersoonat ja niiden näkökulman ymmärtäminen, jotta osataan tehdä oikeanlaista -ja oikea-aikaista viestintää ja markkinointia.
Hyötyjä myös myynnille
Markkinoinnin automaatio linkittää samalla markkinoinnin ja myynnin toisiinsa. Kun henkilö esimerkiksi tilaa uutiskirjeesi, hänestä tulee liidi, jolle tarjoillaan sopivaa viestintää, kunnes havaitaan vaikkapa leadscoren perusteella liidin olevan potentiaalinen ostamaan tuotteitasi tai palveluitasi ja myynnille lähtee tästä notifikaatio.
Ohjelmistoja on moneen lähtöön
Hyvä järjestelmä on helposti moneen taipuva, modulaarinen ja visuaalinen ja sisältää kaiken sen, mitä tarpeisiisi tarvitset. Turhasta ei kannata maksaa, mutta ohjelmistoa valittaessa kannattaa toki miettiä hiukan myös tulevaisuuden tarpeita. Alkuun voit päästä jopa ilmaiseksi, sillä ohjelmista tarjoavat eritasoisia ja myös ilmaisia planeja.
Käyttötarkoitus, kontaktien ja lähetettyjen viestien määrä, käytössä oleva budjetti, CRM:n ja liidien pisteytyksen tai automaatioiden tai integraatioiden tarve määrittelevät, mikä alusta on sopiva valinta. Myös palvelimien sijainti Euroopassa voi olla määräävä tekijä. Yksinkertaisia automaatiota voi toteuttaa lähes millä vaan ohjelmistolla, mutta jos halutaan yhdistää mukaan CRM ja/tai esim. myyntiputki tai leadscoren seuranta mukaan, pitää ohjelmakin valita sen mukaan.
Näin voimme auttaa sinua
Meiltä onnistuvat niin alustojen evaluointi ja pystytys, email-kampajoiden suunnittelu ja toteutukset, perinteiset automaatiot, kuin myös integraatioiden toteutukset verkkosivuille tai muihin järjestelmiin rajapintojen avulla.