Johdamme datalla

Asennamme sivuston kävijäseurantaa varten tarvittavat ohjelmistot, luomme seurattavat tavoitteet ja näkymän analytiikkadataa varten.

Kävijäseurannan avulla nähdään, mitä verkkosivukävijät sivuilla tekevät. Samalla saadaan käsitys siitä, mitkä asiat sivuilla toimivat, mitkä ovat ongelmakohtia ja mitä reittejä pitkin kävijät päätyvät tavoitteisiin. Näin päästään edelleen kehittämään sivuja paremmin asiakasta ja liiketoimintaa palveleviksi ja voidaan keskittää markkinointia sopiviin kanaviin.

Datan kerääminen

Analytiikkadatan keräämiseen on olemassa ilmaisia ja maksullisia ratkaisuja, joista voidaan valita tarkoitukseen sopivat. Esimerkiksi Google tarjoaa ilmaisia vaihtoehtoja seurantaan (Universal Analytics, Google Analytics 4 ja Google Search Console). Lisäksi sivuille voidaan asentaa mm. käyttäytymisen seurantaan käytettävää lämpökarttadataa ja tallenteita tarjoavia palveluita tai kanavien seurantakoodeja (kuten Facebook Pixel).

Datan käsittely

Raakadata ei sellaisenaan kerro kaikkea, vaan dataa voidaan ja pitääkin pureskella, suodattaa ja segmentoida. Seurattavat tavoitteet eli konversiot voidaan määritellä sivustolle ja liiketoiminnan tavoitteisiin sopivaksi. Sivustolla voidaan määrittää seurantaan myös muita tapahtumia. Attribuutiomallinnus auttaa ymmärtämään, miten markkinointikanavat toimivat yhdessä konversiopolulla.

Datan visualisointi

Raportointia voidaan varten voidaan Googlen Data Studioon tehdä raportointinäkymä eli dashboard, johon voidaan nostaa oleellisia analytiikkatietoja helposti seurattavaan, visuaaliseen ja automaattisesti päivittyvään muotoon.